„Октоподът” Саня Армутлиева държи в желязна хватка музикалния бизнес

„Октоподът” Саня Армутлиева държи в желязна хватка музикалния бизнес
Саня и Заки
 
Шефката на „Вирджиния рекърдс“ Станислава Армутлиева е определяна в шоубизнеса като „музикален октопод”, който държи всички и всичко в желязната си хватка. Членката на журито на „Х-фактор” е „пуснала нежни пипала” върху цялата индустрия – от тв- и радио излъчванията, през разпределението на авторските и продуцентски права, концертите на музикалните титани, които от време на време се появяват в България, та до живите изяви на българските „звезди” в каталога. Навсякъде Саня е главна действаща фигура, а мнението й има особена тежест.
Според интернет страниците на двете фирми, „Вирджиния рекърдс” (собственост вече на съпруга на Саня – Тимоти Доудъл, а тя е управител! - б.а.) е звукозаписната компания, която продуцира финалистите от трите издания на „Мюзик айдъл”, а „Вирджиния пъблишинг” (отново собственост на англичанина Тим) е „първият български музикален издател”. Като такъв фирмата администрира и лицензира (директно или чрез дружеството за колективно управление на авторски права „Музикаутор”) авторски права върху композиции, текстове и аранжименти на музикални произведения в рамките на всички видове използване - излъчване, публично изпълнение, механично възпроизвеждане, концертна дейност, адаптации, синхронизиране на музика в реклами, филми, видеоклипове, телевизионни предавания и др. Тоест - никой няма право да пее песни на изпълнител от каталога на Армутлиева без нейното изрично съгласие, което донякъде обяснява еднообразието в песните във всички родни музикални формати. В репертоара й попадат произведения на „Металика”, 3 Doors Down, 50 Cent, ABBA, Кристина Агилера, Бон Джоуви, Марая Кери, „Би Джийс”, Елтън Джон, U2, Джъстин Тимбърлейк, Роби Уилямс, както и музикалните теми на филми като “Гладиатор”, “Извънземното”, “Челюсти”, “Терминатор”, “Хубава жена”, „Невероятната съдба на Амели Пулен”, “Фантомът на операта”, “Евита” и много, много други.

„Вирджиния рекърдс” предлага консултации и професионална помощ във връзка с лицензиране на правата за всички форми на използване на музика, а „Вирджиния пъблишинг” – съдействие за лицензиране на всички начини на използване на музикални произведения. 

Всъщност, нито „Вирджиния пъблишинг” е първият или единствен български музикален издател, нито разполага със сериозни родни имена в каталога си. Действията на фирмата приличат повече на изнудване на младежи, жадни за слава, отколкото на сериозна издателска работа. 


Армутлиева отдавна е „вързала” родните медии с безалтернативна схема

Ако някоя родна телевизия иска да пусне новия клип на U2, например, ще трябва да гарантира първо излъчването на клиповете на Ангел, Мойсей и Криско или Рафи. Ако откаже – няма право да показва U2 по никакъв повод. Същото важи и за радиата, като там ротациите са 2 към 1 в полза на нашенските изпълнители. Ако вестник или списание иска да отрази концерт на „Аеросмит”, първо трябва да напише хвалебствен текст за Жана Бергендорф, след това да публикува няколко новини за нея, и чак тогава може да получи пропуск за събитието, на което трябва да си свърши работата. Освен, ако няма договорено медийно партньорство, което отново е повече в полза на Армутлиева, отколкото на медията. 

Така най-показваните бг „звезди” в родния тв и радио ефир стават изпълнителите от каталога на „Вирджиния рекърдс” Ангел и Мойсей, Рафи, Жана Бергендорф, Богомил, Атанас Колев, Сани Алекса, Ана-Мария Янакиева, Pavell & Venci Venc’ и Васко Иванов – Dexter. А най-въртени, макар и далеч не най-харесвани, са продуцираните от „Вирджиния пъблишинг” парчета „4,3,2,1” на Рафи, „Спри” на Богомил, „В този клуб” - Сани Алекса и Bobo, „Кой ден станахме” - в изпълнение на Ангел и Моисей feat. Криско, „Знаеш ли кой видях” - Ангел и Моисей feat. Криско, Pavell & Venci Venc’ и Dexter. Всички те, както и изпълнителите от третия сезон на „X-фактор” по силата на договора си за участие в риалитито, са задължени да искат разрешение за участията си от Саня. В същото време те получават едва 30 % от договорените хонорари. Несъгласните с това положение трябва да плащат 

огромни неустойки 

ако поискат да прекратят договорите си, както се случи с победителите в „Мюзик айдъл” Невена Цонева, Тома и Маги Джанаварова. 

Емблематичен е случаят с Невена, която спечели първото у нас издание на “Мюзик айдъл” през 2007 г., а „Вирджиния рекърдс” трябваше да я продуцира. Три години по-късно обаче компанията заведе иск, с който да се изясни дали има, или няма договор между нея и Невена Цонева и дали този договор е развален легитимно. През цялото време младата певица нямаше право да издава свои авторски песни и да вади албуми. Невена използва времето, за да работи над себе си - малко по малко започва да пише сама музика и текст на нови парчета. След съдебните битки Цонева вече е “свободен човек”, както сама казва. Конкурентното на „Х-фактор” риалити “Гласът на България” пък беше единственото място, в което тя можеше да се качи отново на сцена и да припомни за себе си.

„Минала съм през какво ли не през тези 4-5 години. Много хора казват: защо си пропиля кариерата, защо не направи нищо?! Аз не съм си пропиляла кариерата - просто нямах възможност да направя, каквото и да е, защото бях спирана!

Бях спирана от властимащи хора!

Визирам Станислава Армутлиева и нейната фирма „Вирджиния рекърдс”. Аз не съм си пропиляла кариерата, просто бях спирана 5 години! Това е истината! Останалите дребни хора могат да говорят каквото искат! Мен това не ме засяга. Извоювала съм си сама абсолютно всичко, което съм направила до този момент, и нямам никакво намерение да обръщам внимание на такива приказки”, каза Невена пред „ШОУ” по повод участието си в музикалния формат, продуциран от Слави Трифонов. 

Цонева избира да работи с Миро, с когото вече са записвали няколко общи парчета. “Той ми стана много близък, защото през цялото време ме подкрепяше, показа ми изключителна лоялност. Никой не ми е помагал толкова много през трудните ми моменти, особено по време на делата с “Вирджиния рекърдс”, обяснява певицата.

Заради факта обаче, че има достатъчно натрупана медийна слава, Невена се отказа от участие на финала и отнесе маса критики, че не го е направила по-рано. В същото време и Миро обяви, че напуска риалитито. „Гласът на България“ ме натоварва емоционално и най-вече ме кара да се чувствам виновен пред участниците. Важното е как ще използваш всичко това, в крайна сметка децата са дошли в този формат, за да се случи нещо с тях и е отговорност на телевизията и продуцентите да продължат да го правят“, казва изпълнителят в интервю.

Нещо, което Станислава Армутлиева признава само пред тв камерите, но не и на дела. В края на втория сезон на „Х-фактор” и Мариана Попова поведе истинска война срещу нея. На финала на предаването певицата призова всичките си приятели и почитатели да дадат глас срещу протежето на продуцентката Атанас Колев. „Не, не оставайте другите да решават вместо вас, защото отново ще стане същата скалъпена история”, избухна Попова. „Изключително много се надявам тази вечер да победи истината и добър певец, а Саня да не получи отново незаслужената позиция и победа с участник, който не може да пее”, написа тогава тя във „Фейсбук“.

Малко по-късно певицата отново се обърна, този път директно към шефката на „Вирджиния рекърдс“ и написа: „Рафи няма албум... Къде му е албумът, питам аз продуцентката Саня Армутлиева, която по договор беше длъжна да го направи???? Къде са клиповете и записите на другите финалисти от другите предавания?

Докога лъжи???“

Армутлиева обаче е пуснала пипалата си навсякъде. Тъй като в нея са и ножът, и хлябът, въпросите на Мариана увисват без отговор. 

Вместо това, къдрокосата бивша актриса, която театрали наричат „мастурбиращата със скелети” заради легендарно нейно изпълнение на сцената, дори реди изпълнителите на музикални фестивали. Естествено, в своя, а не на публиката изгода, коментират мнозина. За меломаните миналогодишното издание на „София рокс”, например, беше истински шок, тъй като екстравагантните и не особено популярни у нас “30 Seconds To Mars” бяха подгрявани от култовите “Offspring”. Подредбата на групите на музикален фестивал е по предложение на организатора, като, разбира се, изпълнителят има право да откаже. В случая предложението е дошло от „Болкан ентъртеймънд”, но било внушено от Саня, тъй като тя представлява “30 Seconds To Mars” у нас, а “Offspring” си се представляват сами. 

„Вирджиния рекърдс е основана през 1991 г. от Майкъл Кунстман и Станислава Армутлиева, за да бъде партньор в България на най-голямата по онова време музикална компания в света – „Полиграм”, и така слага началото на легалния музикален бизнес у нас”, пише в сайта на компанията. Тук Саня удобно пропуска сътрудничеството си с „Унисон” и пиратирането на каталога на „Полиграм”, в което тя е взимала дейно участие преди години, разказват запознати. 

През 1999-та „Полиграм” става част от Universal Music Group, а „Вирджиния рекърдс” - техен представител в България. От 2010 г. става лицензиант и на Sony Music Entertainment за България и поема физическата и дигитална дистрибуция на каталога на компанията. 

„През годините „Вирджиния рекърдс” допринася за изключително важни за креативните индустрии поправки и допълнения в българското законодателство като ратифицирането на Римската и Женевската конвенции и инкриминирането на кражбата на интелектуална собственост в Наказателния кодекс на Република България. Член е на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI), на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП), както и на дружеството за колективно управление правата на продуцентите на звукозаписи и видеозаписи и артистите изпълнители ПРОФОН – организации, от чиято активност се определя и нивото на развитие на музикалната индустрия в България”, хвали се още Саня в интернет, като отново пропуска дейното си участие в опита да бъде прието безумното търговско споразумение АСТА, което реално целеше пълна цензура на интернет пространството. 

В крайна сметка обаче не друго, а 

загубените 10 млн. лева на „Профон” в КТБ ще се окажат решаващият фактор, който ще отреже главата на октопода

На последното общо събрание „Профон” в началото на декември, когато изпълнителната директорка Ина Килева хвърли оставка, само техническа грешка е попречила и Саня Армутлиева да последва съдбата й, разкриват наши източници.

Музикантите и продуцентите от години се оплакват, че не могат да си получат месечните отчисления за излъчената тяхна музика, но фалитът на КТБ за първи път документално показа размера на щетите. Заради активното действие на журиращата в „Х-фактор” Армутлиева да печели от лихви на техен гръб, музикалните продуценти се обединиха в опит да я махнат от управата на дружеството. Според приетото на 3 декември решение, осъден музикален продуцент не може да участва в управлението на „Профон”. А Саня все пак беше осъдена от Невена Цонева заради опита да й съсипе кариерата.


Надежда НЕНОВА
 
Прибави коментар
   
Име * : 
Град :
Коментар * : 
 
Прибави
 
 

WebDesignBG