Ще стане ли българска молекула лекарство срещу COVID-19 и кой ще го притежава?

Скоро след като от София Тех Парк анонсираха българска разработка на молекула, с която разработчиците се надяват да се борят успешно с коронавируса, стана ясно, че са нужни 4 млн. евро за предклинични изпитания и че САЩ проявили интерес. За перспективата патентът върху продукта да отиде в американски ръце, съобщи представителят на фирмата-разработчик "Микар 21" Кристина Ескенази.
Припомняме, че премиерът Бойко Борисов изрази резерви дали молекулата ще е ефективна и неудовлетворение от даваните всяка година, по думите му, 50 – 80 милиона за експерименти, но и публично се ангажира, че ако е успешна българската анти-COVID молекула, не 4, а 40, даже 44 милиона би дал. Последва отворено писмо от разработчиците, в което те уточняват, че не са получили от държавата и 1 лев и определят коментарите на премиера за "погрешни внушения" .
Междувременно, читатели на Actualno.com заявиха готовност за дарения и препоръчаха на разработчиците да открият дарителска сметка. Докъде стигна разработката и какви са изгледите да остане българска, разказа в интервю за Actualno.com представителят на "Микар 21" Кристина Ескенази, която е и председател на Български биотехнологичен и здравен клъстер и създател и член на УС на клъстер "Изкуствен интелект".

Г-жо Ескенази, докъде стигна разработката на българска молекула срещу новия коронавирус?
Имаме разработена молекула, но пък нямаме финансиране за предклиничните ѝ изпитвания. Месец и половина учените от "Микар 21" не спират да работят – освен молекулата, за която беше съобщено, че третира коронавируса, успяха да създадат още две, така че създадоха троен подход, чрез три различни кандидат-лекарства, за да се гарантират по-добри резултати и максимално да се доближим към така търсеното лекарство за COVID-19. Ние още преди месец и половина стартирахме разговори с различни инвеститори. Кандидатствахме и по няколко европейски програми и проекти, но проблемът е, че процедурите са доста бавни и тромави. Например за един от проектите сме подали документация в началото на март, а резултатите и оценките се очакват чак в края на август. Скоростта, с която работи Европейската комисия, специално за COVID-19, е доста забавена, в сравнение с някои държави, които успяват по-лесно и по-бързо да реагират на ситуацията.

Пояснете какво представлява иновацията на "Микар 21"?
Работим върху създаването на малки молекули, които регулират протеини от ССR1 до CCR10, които всъщност са отговорни за имунната система, като в световен план са доста малко разработките в областта. Това, в което "Микар 21" успява да покаже отлични резултати с разработените първи в класа си малки молекули, е в някои от тези CCR- протеини, което е доказано чрез над 5 поредици от тестове в реномирани и сертифицирани световни лаборатории (ThermoFisher, Eurofins и др.). На практика за тези 4 години компанията има 18 малки молекули в различни области, сред които хронична болка, псориазис, рак на гърдата, метастази и т.н., т.е. има доста разработки, които така или иначе се следят от различни групи инвеститори и фармацевтични компании. Сега се вдигна много шум около COVID-19, след като дойдоха първите изследвания преди месец и половина, че разработената от българската компания молекула е най-активна и селективна и то точно за отговорните СCR протеини. Това се предполагаше, тъй като се пускаха още в самото начало тестове с ХИВ препарат, против ХИВ и от там дойдоха тези резултати и вдигнахме този шум. Затова и тръгнахме да създаваме още и още подходи, и още и още молекули, ако е необходимо, за да може наистина да повлияем върху тази болест. Да не говорим, че една такава молекула може с оптимизация и лека модификация да служи и за грипове и за другите типове коранавируси, тъй като тя не е само за COVID-19.

Как молекулата ще противодейства на вируса?
Единият подход на "Микар 21" има за цел кандидат-молекулата да възпрепятства проникването на вируса в клетката. Има рецептори, чрез които COVID-19 навлиза в клетката (ACE2), а нашите молекули въздействат върху рецептора и не дават възможност вирусът да навлезе в клетките (бел. ред. - това става посредством S протеина на вируса SARS-CoV-2, който е своеобразен ключ - ключалката е ACE2). Това е много условно казано, но зад него стои доста сериозна наука. На сайта си имаме качена научна обосновка и който се интересува, е добре дошъл, можем да обясним процеса теоретично. Илюстрация: "Микар 21" А най-общо казано, основното е да се препятства възможността на този вирус да се свърже с клетките чрез ензима – рецептора, който позволява това да се случи. Това е нещото, с което считаме, че ще успеем да възпрепятстваме вируса и това е ключът към откриването на лекарство. Другите два подхода на "Микар 21" са аналогични, като са индиректни и са основани на най-новите изследвания от последните на фундаменталната наука, които се публикуват ежечасно.

Какво означава малка молекула?
Това е най-малкото възможно ключе из между милиарди други, които влизат точно в тази ключалка, в случая рецептора (ензима ACE2) и заселват или намаляват ефекта на този рецептор. Тук не става въпрос за лекарство за псориазис, не става въпрос да се намажеш с нещо и днес да ти мине, но след две седмици пак да се прояви проблема или нещо подобно. Тук става въпрос за лечение, става въпрос тотално да изчезне възможността за развитие на болестта на клетъчно ниво, на генетично ниво. Така че това е лекарство. На тази база – на нови малки молекули се развива т.нар. персонализирана медицина, която точно това цели – прави се генетичен тест на човека, виждат се генетичните заболявания, които той има и съответно веднага да може да се провери има ли лекарства или молекули и в какъв стадий са, включително може да се разработи такова. Това е тенденцията за в близко бъдеще. Някои държави, като Естония, например, включват в самата национална здравна карта да се плащат такива генетични тестове, защото ти можеш да създадеш и да третираш с лекарство дадено заболяване много преди то да се е проявило, което е целта, ключът към по-добрия начин на живот. Това прави основно "Микар 21".

Кои са "Микар 21"?
Компанията е позната с наименованията "Микар", "Микар 21" и "Микар Иновейшън" и тъй като на английски се изписва със "с", понякога на български я изписват като "Мицар", но това е един и същ юридически субект, с един и същ собственик. В последните 4 години компанията има множество спечелени награди - български и международни, сред които "Инвеститор на годината", "Иновационно предприятие на годината", голямата награда на "24 часа" и др. Освен това, "Микар 21" е единствената българска компания, която е избрана да бъде част от международните аналитични доклади по отношение на компании, които се занимават с откриване на лекарствени молекули и играчи на фармацевтични пазар 2020-2030 година. Дори да има други, те не са включени и отразени от международните аналитични агенции.
"Микар 21" като компания има 7 научни публикации в най-добрите научни издания, които, освен че валидират тяхната технология, показват и че тя е изключително иновативна, а именно - тя успява да скъси посредством технологията и научния си екип средния срок за разкриване на нова молекула, който е между 12 и 18 месеца до 4 – 8 седмици, което наистина е нещо изключително. Така че компанията е много иновативна, призната е, разпознаваема е, с много награди. Освен това, фирмата е един от създателите на Биотехнологичен и здравен клъстер в България, с който ние на практика се опитваме да пробудим интерес в областта на биотехнологиите, за да можем наистина заедно да се подкрепяме, да развиваме и да реализираме тези невероятни продукти, които се създават тук. Имаме продукти в сферата на 3D биопринтирането, което е пак световна иновация, имаме генетични компании, имаме много иновативни компании за градско земеделие, за решения, свързани с производство на храни и екологични проекти – това е една изключителна екосистема, която има нужда от помощ сега, за да не я изтървем и нея.

Бяхте съобщили, че за молекулата срещу СOVID-19 сте пред подписване със САЩ, докъде стигнаха нещата?
Със САЩ нещата са най-напреднали. Имаме подписан предварителен договор. Спряхме се на тях за сключване на договор, защото нашият главен учен - д-р Филип Фратев, е работил доста години като главен консултант към Фармацевтичния факултет на Тексаския технологичен университет и има много добра репутация там, има много публикации, научни трудове с колеги и неговата работа там се следи доста изкъсо. Но проблемът е, че за да дадат нужното финансиране, изискват компанията да отиде в самата държава, т. е. в случая САЩ; естествено държат и на мажоритарен дял, и на право върху патентите, приложението и разработката на молекулите. Има и клауза всяка нова молекула, която тази компания произвежда, да минава първо през тях, т.е. инвестициите първо да бъдат осъществени там.
Други държави също проявиха интерес, но в преговорите с тях сме по-назад, по-дълго време отнемат, а и там почти винаги става въпрос за условието компанията да е в държавата, откъдето всъщност е инвеститорът. Донякъде логиката е, че инвеститорите държат техните инвестиции, особено когато говорим за рисково инвестиране да са в техния заден двор. Това е логиката на нещата в световната практика.

Какви са изгледите разработката да остане българска? Читатели на Actualno.com изразиха в коментари готовност за дарения, вероятно не само те?
Това, което ние искаме, е да задържим тази молекула. С нас се свързаха стотици хора от цял свят българи, не само от България, но и от нашата диаспора с апела – нека да направим така, че българската наука да остане в България. За целта започнахме да работим за създаване на фондация и се надявам съвсем скоро тя да бъде факт. Намеренията ни са фондацията да работи на принципа "предай нататък", така че "Микар 21", подкрепяна от обществото да може да проведе следващите и последващите тестове за предклинично изпитване и реализирайки новите молекули, да може да възвърне тези средства във фондацията и да бъдат подкрепяни други такива компании. Надяваме се към края на седмицата да обявим начините за събиране на средства.

4-те милиона, които първоначално казахте, че са ви необходими, за предклиничната фаза ли са или за предварителната работа?
Те са за предклиничната фаза. Парите, които са ни нужни, не са за това, което "Микар 21" е направила досега, а за последващи тестове, за фазата "предклинични изпитвания", която включва серия тестване за токсичност, фармакология, сертифицирани тестове върху животни и пр. За съжаление в България няма компании и лаборатории, които да извършват предклинични изпитвания. Това са поредица от доста тестове при различни животни – мишки, зайци, малки прасета и т.н. Имаме много добре разписан подробен бизнес план с приложени оферти от такива компании и лаборатории, които са ни дали цени кое колко ще струва и колко време ще отнеме. Разчетът е доста точен и ясен, няма как по друг начин да го направим. Само за синтеза на лекарство ще трябват доста пари, за да се синтезира (произведе) като вещество, тъй като са уникални структури, които не съществуват в природата.
Искрено се надяваме, че чрез фондацията ще се наберат нужните средства. Говорих с много хора, които наистина вярват, че заедно можем да съберем сумата. Коментирахме дали да не направим дарителската кампания в няколко фази, тъй като 4 милиона са много пари, но може да се направи първата фаза за половин милион за съответните действия, после за следващите и да има все повече и повече доказателствена част за работата ни.

Вариант ли е подкрепа от Българска банка за развитие или от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия?
В ББР и по-специално в техния рисков фонд: Фонд за капиталови инвестиции още преди една година имаме подадена документация за една от молекулите на "Микар", която е отделена с друга компания "Болка Фармасютикълс". Това е първа в класа си молекула за хронична болка, която е в областта на GlyT2 протеина. Подадени са документите, бизнес план, всичко, след поредица от срещи и доста допълнителни документации и до ден днешен нямаме окончателен отговор.
С друга от молекулите на "Микар", която е за кардиомиопатия - инфаркт при кучета и котки, кандидатствахме миналата година чрез компанията "КардиоМол", която създадохме заедно. Беше на последната сесия по Националния иновационен фонд – 10 сесия, 2019 година. В края на годината бяхме сред спечелилите с проекта, но тъй като трябваше през февруари да стартираме закупуване на изчислителна техника, заради коронавируса изпаднахме във форсмажор, т.е. не можем да придвижим наникъде проекта и съответно не можем да ползваме нито стотинка от този проект, тъй като там за всеки реализиран проект се отпускат средства, т.е. първо инвестираш, после средствата ти се възстановяват . Ние в момента нямаме откъде да извадим средства, още повече, че не можем да изпълним и самия проект. Така че и там е 0 лева подкрепата засега, като сме вложили в проекта вече над 25 000 лв. Иначе програмата е много хубава, това е може би един от светлите лъчи в страната - някаква мярка, която да подкрепя компании като нашата, но ето че ние не можем да се възползваме от нея по стечение на обстоятелствата.

Поредно изтичане на български мозъци и научни продукти в чужбина ли се очертава?
Не е само "Микар 21" единствената компания, която се занимава с частна научно-изследователска дейност. Има много други, но те също, подобно на "Микар 21" са затруднени. България няма модел и няма достатъчно политики и експертиза, така че да ги задържи и затова български научни продукти излизат навън и стават собственост на други държави.
Обмисляхме и варианта за краудфъндинг (crowdfunding), но тук пак пролича нещо, което за нас е изненадващо и е още един стопер за такива компании – оказа се, че в България краудфъндингът не е регулиран, т.е. ако ние искаме да на правим нещо за български компании в България, трябва да разкрием компания в чужбина, която да прави краудфъндинг, което е абсурдно и противоречи на самата идея.
Търсим всякакви варианти за реализация и на този етап фондацията може да отговори на това, тъй като разчитаме и да има пълна отчетност и прозрачност, така че хората да знаят всяка една стотинка къде отива и какво се случва, както и да е начин за популяризиране на нашите наистина световни разработки, които биват създадени, благодарение на нашия интелектуален труд.

Кога ще дойде доказателство дали молекулата е успешна?
Става въпрос за наука и има задължителни стъпки като научни публикации и много тестове. "Микар" има научни публикации в международни издания като сп "Nаture" и др. Отделно се минава през много тестове. Ние имаме много добри, даже страхотни резултати с тези молекули пред две от най-големите лаборатории в света ThermoFisher и Eurofins, при които тестваме активност и селективност на това вещество.
Това, което предстои, е молекулата в следващите фази да премине през още тестове, през още лабораторни изпитвания и през още валидации. Имаме вдъхната увереност - по последни данни, пак по статия в "Nature" отпреди няколко дена, вирусът на COVID-19 навлиза в Т-клетките, т.е. директно в имунната ни система, подобно, но не същото като ХИВ, а тези протеини ССR и тези молекули, които разработва "Микар 21", са активни точно в тези области, в тези протеини. Това ни дава допълнителна увереност, че нашият подход е наистина логичното решение за тази коварна болест.

Премиерът се зарече при доказана ефективност да финансира молекулата, разчитате ли на това?
Би било чудесно, но не става въпрос дали разчитаме или не на това. На нас ни е необходимо да продължим в следващ етап и да продължаваме да давам все по-добри резултати. Естествено, ние уведомихме, че от държавата не сме получили никаква финансова подкрепа. Не държим на това. Това, на което държим, е съдействие за популяризиране. Разбираме, че тук няма компании, които да могат да валидират дали научната стойност на тези молекули е такава, каквато трябва да бъде и това е нормално може би, но със сигурност в Европа има много институции, много професори, много научни организации, които могат да валидират. Нашият апел и към правителството е ако може да разкаже за нас, да каже - в България има една компания, която прави нещо иновативно, вижте дали не е това решението. Пътят, който ние в момента изминаваме, е страшно дълъг. Германия и Франция, промотират компаниите, които се занимават с откриване на лекарства или ваксини, така че да придобият популярност и видимост сред научните и инвестиционните среди и продуктите им да се валидират.
Нашият апел е Бойко Борисов да разкаже за нас, да ни срещне с които пожелае учени от Оксфорд или другаде, с експерти в нашата област, за да може той да получи това доказателство, което за него е важно, а ние да можем спокойно да реализираме своята разработка, по възможност в България и Европа.

Кога би могла молекулата да стигне до практиката?
Стандартно, когато става въпрос за ново лекарство, периодът е много дълъг и може да отнеме 8 – 10 години. Но в случая с COVID-19, всички държавни лекарствени агенции се събраха и намалиха сроковете. Когато говорим за предклиника – фазата, за която търсим в момента финансиране, в края ѝ ще се знае дали молекулата работи върху животни. Напоследък излязоха данни, че домашни любимци вече се заразяват с COVID-19, т.е. оттук-нататък ще имаме пазар на животни. А колко време ще отнеме предклиниката – вероятно около 8 - 9 месеца. Естествено биха могли и още да се съкратят процедурите, но това зависи от световните здравни власти и лекарствените агенции, които предполагам, че ще се опитат максимално да скъсят срока. А изпитванията за хора – т.нар. фаза от 1 до 4, също ще отнемат няколко месеца, според така зададените и намалени много драстично срокове. По общо мнение на всички големи фармацевтични компании, целият срок който визират всички, е минимум 18 месеца. Но това е решение на лекарствените агенции колко да съкратят, къде да съкратят. Надяваме се, ако сега стартираме, до 18 месеца това лекарство наистина да може да стигне до хората.

Все пак, вие решавате – ще остане ли разработката българска?
Ще направим всичко възможно да остане българска. Затова влагаме допълнително страшно много време и усилия за създаването на тази фондация, за популяризирането, за комуникации и пр. Ние ще дадем целия шанс, който можем, но в крайна сметка остава и моралният казус – всеки ден умират много хора, т.е. ние трябва да сме бързи, трябва да сме гъвкави, че да продължим работата си, за да можем да спасяваме човешки живот, което е наша основна цел от самото създаване на компанията. Да, искаме лекарството да остане българско. Да, искаме да остане в Европа. Но преди всичко искаме то да стигне до хората, защото ситуацията е тежка - с подобен вирус не сме се сблъсквали, така че въпросът е за много кратко време да можем да излезем с ново решение в борбата с пандемията.

Интервю на Ива Иванова