Управителят на туристическа агенция „Алфатур” Здравка Чимева: Някои хора предпочитат вместо да си купят нова дреха или скъпа вечеря да дадат пари за екскурзия, те крепят бранша

Управителят на туристическа агенция „Алфатур” Здравка Чимева: Някои хора предпочитат вместо да си купят нова дреха или скъпа вечеря да дадат пари за екскурзия, те крепят бранша

Управителят на туристическа агенция „Алфатур” Здравка Чимева: Някои хора предпочитат вместо да си купят нова дреха или скъпа вечеря да дадат пари за екскурзия, те крепят бранша

 

 

Здравка Чимева работи от 1968 година в сферата на туризма, определя себе си като най-възръстния деятел в бранша. Завършила е в „Институт по международен туризъм” – Варна, както и в ЮЗУ „Неофит Рилски” – Благоевград, специалност „Туризъм”.

Кариерата си започва от най-ниското ниво, като сервитьор в сладкарница „Малина”, след това става деловодител в „Балкан турист”, работи като управител на хитовите тогава хотели – Волга, Рилци и Бор. През 1976 година, след отпуск по майчинство, заема длъжността директор на БМТ-Орбита. От началото на прехода е в частния бизнес, управител на туристическа агенция „Алфатур”.

 

- Госпожо Чимева, Вие познавате в детайли развитието на туризма от времето на „Балкан турист” до ден днешен. Как оценявате състоянието му в момента?

- Всеки нов управляващ, независимо на какво ниво, дали ще бъде агенция по туризъм, комитет по туризъм или нов министър, променя закона, което е абсолютно неправилно. Непрекъснато някакви нормативи и нови изисквания, а за да имаме успешен туризъм трябва да има традиции и последователност. Не може постоянно да се променя закона за туризма и да искаме този сектор да е печеливш, това е кощунство. Освен това има много високи икономически санкции, ако се пропусне нещо. Всички тези фактори се отразяват зле на туроператорите и на туристите.

- Има ли интерес от страна на българите да посещават родните забележителности или се насочват към чуждестранни дестинации?

- България е изключително красива страна, пътувала съм по света и мога смело да кажа, че никъде неможеш в отсечка от 1000 километра да видиш толкова исторически паметници и такава природа. Проблемъте, че няма адекватна политика. Не е правилно един хотел в който няма нищо да предлага стая за 10 евро, за чужденците е ОК, но българите предпочитат да дадат още 5 евро и да отидат в друга страна. Просто не е по стандарта ни толкова висока цена. Това е причината да не избираме българското.

- Как се отразява икономическата криза на туристическия сектор?

- Не бих казала, че има голямо свиване на пазара. Има си постоянни хора, които пътуват, най-важното, имат култура на пътуване. Не е както когато се отвориха границите и всички, особено от Югозапада, тръгнаха да обикалят съседните държави, за да видят какво е. Споменах културата, някои хора предпочитат вместо да си купят нова дреха или скъпа вечеря, да заделят средства и да си позволят екскурзия. Тези хора крепят бранша.

- Българските пенсионери позволяват ли си почивки? Могат ли да се сравнят с немските си връстници?

- Категорично да! Пътуват хората, предпочитат по близките дестинации, предимно Гърция. Някои само за един ден, други за пет. Най-често отиват на почивка, а не на туристически обиколки. Разбира се, не само пенсионерите почиват в Гърция. Това е желана дестинация от млади семейства с деца, тийнейджъри и хора на средна възраст. Всички от благоевградска област избират южната ни съседка, много е близо и достъпно. Семейните хотели и студиа примамват клиентите. На българското черноморие преобладават бизнес хотелите, а те са скъпи.

- Можете ли да прогнозирате състоянието на туристическия сектор през 2013 година?

- Ако се запазят така нещата, каквито са сега, пак ще имаме почивка на море, хората пак ще пътуват. Стига да не се случи някой катаклизъм, промяна в бранша няма да има. Надявам се също цената на бензина да спре да се покачва, защото това би създало известни проблеми за туристите.

- Какво е състоянието на зимния туризъм в област Благоевград? Хората ходят ли на ски?

- Много се надявам тук в Благоевград с общи усилия да развием ски писта „Картала”. Това е от важно  икономическо значение. В нашия град няма нищо интересно за един турист, освен църквата и Вароша. Ако това се случи и бъде приоритет, можем да засенчим Банско. Контактувам с много хора и всички са на мнение, че застрояването на планинското градче е най-глупавото нещо. Гарантирам ви, че по-малки и уютни хотелчета биха привлекли много повече туристи.

- Кои са Топ 5 на забележителностите в областта?

- Рилски манастир, Роженски манастир, Самуилова крепост, Мелник и планините Рила и Пирин.

 

Коментари

  • 22.09.2012, 02:18
    Пари за екскурзии дават интелигентните хора, те обичат да разглеждат и научават нови неща за другите народи и страни. Простаците от Благоевград, които имат пари ги дават за коли и се мислят големата работа. Купат си по един анцуг и киснат по кафетата седем дни в седмицата, за толко им стига акъла.
    Пешо
 
Прибави коментар
   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави
 
 

WebDesignBG