ТЪРСИ

КАК СЕ ПРАВИ БИЗНЕС В САЩ И КАК В БЪЛГАРИЯ

КАК СЕ ПРАВИ БИЗНЕС В САЩ И КАК В БЪЛГАРИЯ

 

Това интервю е факт благодарение на Джеръми Крипс,  преподавател  по бизнес администрация в Американския университет в Благоевград, на който списанието предложи идеята да направи един паралел между условията за бизнес в САЩ и  у нас – в България, както и да посочи с какво неговите сънародници са по-различни от нас и защо американската корпоративна организация за ръководене на бизнеса  дава винаги по-добри резултати в сравнение с нашата.

 

-Уорън Бъфет:  “Риск има само, когато не знаеш какво правиш”. Значи ли това, че американските мениджъри винаги знаят какво правят?

- Уорън Бъфет има предвид прозрачността и подотчетността - съществени черти на отворения пазар, които насърчават разумната бизнес практика и са наложени като норма от щатските правителствени закони и от Комисията по ценни книжа и обмен.


- През тези 2 години, откакто сте в България, останахте ли с впечетление, че у нас има достатъчна прозрачност?

- Затруднен съм да ви отговоря положително, но международният Индекс за възприятие на корупцията дава отговор на този въпрос, защото той например отрежда на САЩ 19-то място, а на България 75 място от 176 държави, т.е., страната ви трябва да разчете това като знак за   нуждата от налагането на по-строги правила и регулации, които да ограничат развитието на този негативен процес.
 
- Дайте тогава един пример за непрозрачност, която пречи за развитието на бизнеса у нас!

- Например  процедурата по възлагането и контрола по изпълнение на обществените поръчки,  в която аз виждам липсата на достатъчно прозрачност.
  За разлика от САЩ например в България не съществуваща нормативна система за публичност на финансовите резултати, които е постигнала всяка фирма през предходната година, което е причина и за лавинообразното нарастване на междуфирмените задължения.
  Преди месец прочетох, че вашата национална агенция за приходи е определила 100 „златни” фирми, на които ще делегира безгранично доверие и ще връща в двуседмичен срок платения от тях ДДС, но имената на тези фирми остават неизвестни за останалите участници на пазара. 

-  Интересно ми е, г-н Крипс, да се запозная, с вашия американския стандарт за прозрачност.

- Световната банка разглежда прозрачността като основен принцип за създаване на среда, където информацията за съществуващите условия, решения и действия, е достижима, видима и разбираема за всички действащи лица на пазара.

    Последовател на този банков принцип е и американското законодателство, и разбира се,  правителството.
Липсата на прозрачност създава условия за потайност, която цели да прикрие нечия некомпетентност и възможности за корупция.
       
- Възприятията за корупция и липсата на прозрачност ли са факторите, които възпрепятстват чуждите инвестиции в България?
- Позовавайки се на статистиката, трудно е да се посочи друга причина.

 

- Хиляди хора по света искат да бъдат богати, но не всички успяват да станат. На какво най-често се дължи неуспехът им – на това, че не знаят как да осъществят тази своя мечта или просто защото наивно са повярвали, че бизнес морето е до колене?

- Бизнес провалът е следствие от липсата на комуникация.Управленската нерешителност, несигурност и липсата на стратегическо планиране също допринасят за неуспеха.  Световният пазар е сложен и  конкурентен механизъм.  Аз не познавам американски потенциални инвеститори, които да не са  търсили помощ и яснота за бъдещето си, обмисляйки да инвестират в България.
       Зная, че ще ви прозвучи нелогично, но е факт, че много ваши закони и регулации не са публикувани онлайн на английски език, и това значително затруднява потенциалните инвеститори.  
       Липсата на превод е знак и за липса на визия, за  нежелание от страна на българския законодател да признае, че езикът на световния бизнес е английският.  „- Безпогрешният  усет да прогнозираш развитието на пазара - това ли е най-важното оръжие на преуспелия американски бизнесмен?

-    Стратегическото планиране е съществена черта на американския бизнес. Обикновено всеки един бизнес поддържа поне 5-годишен подробен план за развитие. Стратегическият план оказва наистина положителен ефект върху бизнеса, корпоративните цели и бъдещи успехи. Всеки в организацията знае какъв е неговият  личен принос и накъде отива компанията им.
  Опитайте се обаче да проверите колко от фирмите в България имат някакъв бизнес план за развитие, който следват стриктно!

-  Със сигурност под 2 процента!

- У нас, в САЩ е точно обратното – толкова фирми нямат такъв бизнес план или не се придържат към него.

- В САЩ бихте ли разпознали на улицата кой е богат и кой -  средна ръка американец? – Т.е. обичат ли американците да парадират с богатството си под формата на скъпи коли, яхти, къщи, часовници и за каквото още се сетите?

- По принцип американците са прекалено заети, за да отделят време за парадиране с богатството си. Разбира се, има и изключения. На улицата, или в ресторанта, или пък във фитнеса, американците се срещат със своите приятели и познати заради компанията им, а не заради тяхното богатство. В България май е обратното.

 

- Ако в този момент трябва да подскажете няколко американски идеи за развитие на бизнес в България, ще се затрудите ли да предложите поне 2-3 от тях?

- България трябва да развие преди всичко своя конкурентна инфраструктура. Сега е времето да се подобри комуникационната  мрежа, и по точно пътищата тип магистрала и  скоростните жп мрежи. Радвам се, че вече го правите.
Разпределителната ви пощенска мрежа в момента се нуждае от доста по-точен  пощенски код, както това е направено в САЩ, където пощенският код започва с първите две букви на съответния щат.Например АLозначава щата Алабама, СА – Калифорния, FL- Флорида и т.н.


- Какво ще промени това?

- Ще улесни комуникацията и ще направи възможно използването на по-добра организация на разпределителна мрежа.   

България се нуждае и от по-опростено и по-конкурентно административно обслужване. Сега например, прекалено много безсмислени регулации възпрепятстват, обезсърчават и често унищожават притока на директни чужди инвестиции в страната ви.

 

-  Според вас  правителството ни поощрява ли чуждестранните иновации в бизнеса!

 - Според мен голяма част от съществуващите нормативни актове - закони, министерски постановления, разпоредби и т.н. не ги поощрява.

 

-  Например?

- Ами пример за това е липсата на строителни норми, които да задължават от строителите завършване на започнат строеж. Вижте например колко туристически обекти стоят незавършени в Банско и Разлог. Това е загуба не само на личен, но и на национален финансов ресурс. Знае ли някой в България кога те ще бъдат завършени и какво ще се случи с тях след година, две или пет, например?
   Редица културно-исторически или природни забележителности в страната ви също са заобиколени от недовършени или изоставени сгради –гледка, която не привлича туристи.

 

-  Ако една американска компания търси опитен компютърен програмист например  в обявата ще пише ли, че кандидатите трябва да владеят няколко чужди езика, да бъдат с една, две или повече години опит, да е са възраст до 30 години и ред други подобни безумни изисквания, каквито  българските работодатели поставят пред кандидатите за работа?

 

- В Америка желаната квалификация за опитен компютърен програмист ще се свързва с единствено с професионалния опит и квалификации на кандидата. Щатският федерален закон забранява всякаква дискриминация въз основите на раса, цвят на кожата, религия, пол, национален произход или възраст.
Ключовият въпрос е един-единствен - дали „Х” или „У” може да се справи с работата, за която кандидатства?

 

- Имате ли обяснение на факта, че в България, с изключение на ТЕЦ–Марица и една фотоволтаична електрическа централа край Силистра, няма други крупни американски инвестиции?

- Не е точно така. Пропускате да споменете компании като CocaCola, NestleиProctorandGamble, които отдавна са в България и без да шумят разширяват успешно бизнеса си и сега.
    GreatWall  вече произвежда автомобили тук. Citibankи други международи банки също виждат голям потенциал за развитие в България.

  Има много средно големи американски фирми, които са разкрили офиси тук, в България, привлечени от компютърните умения на младите хора и част от вашите сънародници заемат високи мениджърски позиции в тях.

- Виждате голям потенциал за растеж на страната ни, но не виждате на този етап национална визия за националните бизнес приоритети през следващите пет, десет или повече години – така ли да ви разбирам?
- Да, но на този етап ми се губи посоката.

 

- В България, както знаете, има Американски университет, българо-американски бизнес колеж, българо-американска търговска палата. Имате ли логично обяснение обаче, защо в САЩ няма български университет, американо-български колеж или американо-българска търговска палата?

- Имам. В момента социално-икономическо развитие на Америка има по-големи ресурси да подкрепи България, отколкото България да подкрепи Америка. 
  Второ, въпросът не е само да има български образователни или бизнес институции в САЩ, а те да убедят американската общественост,че са в състояние да предложат нещо по-различно или иновативно, от това, което съществува в Америка.
       Фактът, че над 250 000 българи,  живеят в Чикаго, Ню Йорк, Маями,  Лос Анджелис и т.н. показва, че те са оценили предимствата да живееш, работиш или правиш бизнес в страна като САЩ.

 

- Не са много хората у нас, които знаят, че от 15 години в България работи Американската търговска камара, в която членуват над 300 български  и американски фирми.
С какво, конкретно тя в момента би могла да бъде полезна на бизнеса в Благоевградска област?

- Американската търговска камара представя американските бизнес интереси в България и отделя доста време и усилия в опит да промотира американския бизнес в страната ви като цяло.
    Може би вашите читатели вече знаят, че  от няколко години Камарата предоставя публично достъпна информация и за вашия, благоевградския регион, на потенциални американски инвеститори с цел да ги провокира да се запознаят с благоприятните условия за развитие на бизнеса си тук, определени и от факта, че областта граничи с  Гърция и Македония.

 

-  Вярвате ли в максимата, че късметът помага на тези, които си помагат сами.

- Аз лично не вярвам много в късмета. Обичам да си припомням мисълта на Томас Едисън от Милан, Охайо, който казва, че „трите съществени неща, за да постигнеш нещо значимо са: първо - упорита работа, второ - постоянство, трето - здрав разум”.
   

                                      Интервю на Георги БУЗОВ

 
Прибави коментар
   
Име * :
Град :
Коментар * :
 
Прибави
 
 

WebDesignBG