Да поговорим за сектора като цяло. Невежи ли са българите за застраховането?
Наистина не са добре запознати с него, но по-големият проблем е недоверието. То се е натрупало поради много причини. От една страна, българите са по природа скептично настроени. От друга, не бива да пренебрегваме тежкото наследство от 90-те години, когато нашият сектор беше много проблематичен и потребителите се бяха разочаровали. Но в същото време не трябва да прехвърляме цялата отговорност на хората, и секторът носи такава, особено за събитията от 90-те. Връщането на доверието отнема време и е взаимен процес.
Случвало ли ви се е да се сблъсквате с някакви абсурдни, странни убеждения за застраховането?
Да, сблъсквал съм се от време на време с разни предубедености, стигащи до суеверия. Чувал съм странни неща като възражения от потребители, неща, които само неинформиран човек може да изведе на преден план.
В България автомобилното озастраховането е със значително по-голям дял от животозастраховането.Това донякъде е разбираемо заради задължителния елемент, но пак излиза, че за българина колата е по-важна от живота. Защо е така според Вас?
Моето лично обяснение е, че през последните 25 години българинът се настрои доста консуматорски и поиска да постигне удовлетворение чрез материални блага. Съответно получи порив да защити тях и да пренебрегне други. Ако погледнем назад към 1989 - 90 г., тогава ДЗИ е имало 2 милиона действащи животозастрахователни полици. В онзи момент това е била и една от малкото алтернативи за спестовност, но все пак данните са красноречиви. Тогава е имало висока застрахователна култура. А сега - по-скоро консуматорска настройка. Аз мисля обаче, че тази тенденция започва малко по малко да се обръща.
Консуматорството обаче явно не се отразява толкова върху имуществените застраховки. Покрай последните бедствия пак се заговори колко малко хора у нас застраховат домовете си.
Тук има историческо наслагване, защото преди домовете се застраховаха автоматично, тези застраховки се плащаха през данъците и сега хората нямат навика да се замислят за това. А и все още разчитат, че държавата ще им помогне при някакво бедствие, което не е точно така. Трябва да свикнат, че притежанието на имот освен право е и задължение. И трябва задължително да застраховат жилищата си, защото ако говорим за приоритети - първо е животът, после домът и накрая автомобилът. Надявам се рано или късно най-сетне да се подредят така.
Вече има много застрахователни услуги онлайн. Доколко популярни са те сред българските потребители?
Не са много онлайн услугите, които в момента съществуват на пазара. Те се ограничават до сравняване на цени и оферти, особено се предлага това в сайтовете на застрахователните брокери. В сайтовете на дружествата доста се ползват услугите, свързани с уведомления за щети, плащане на премии, проверка на статус на щети. При нас виждаме всяка година голям ръст на ползването на тези услуги. Пълното онлайн застраховане - да могат да се сключват полици онлайн, все още не е добре развито на нашия пазар.
Очаквате ли появата на нови продукти/застраховки на пазара?
Това, което се появява регулярно, са нови видове отговорности, особено задължителни такива във връзка с различни професии. Доста нашумя темата за киберсигурността, така че там се предлагат нови продукти. Другата голяма област, където можем да очакваме нови продукти, е в здравното застраховане, защото знаем, че в системата там има сериозни проблеми.
Какво според Вас трябва да се направи, за да се повиши информираността на българина за застраховането?
Ние като гилдия участваме в различни инициативи, свързани например с повишаването на финансовата грамотност на учениците. Провеждали сме семинари в училища и според мен дори трябва да се въведе предмет финансова грамотност. Някои продукти станаха доста сложни, важно е младите да се запознават от рано с тях. Също така да има повече информация в медиите, а и ясна държавна политика. Комбинираните усилия между гилдия, медии и държава ще спомогнат за промяна, от която всички ще имаме полза.
Какво Ви се иска да знаят хората за сектора на застраховането?
Секторът се разви доста в последните години, въведоха се европейските норми и законодателства, регулаторната ни рамка е изцяло приобщена към тях и нашият регулатор съблюдава за спазването на правилата. Потребителите могат да бъдат спокойни. Разбира се, аз не мога да поставя на еднаква основа всички компании на пазара, има и такива, които не се справят толкова добре с предизвикателствата и затова хората трябва да внимават с кого работят. Ако не са наясно, могат да се консултират със застрахователните посредници, за да избират по-стабилните финансово компании.
Интервю на Деница Райкова